Ik
krijg regelmatig vragen over persberichten. Een
persbericht behoort natuurlijk bij het onderdeel
promotie dat vaak onderdeel is van het reclamebudget. Net als
bij reclame dient er bij PR een doelstelling
gemaakt te worden. Het is dan achteraf makkelijker resultaten meten.
Doelstelling
Een
doelstelling zou kunnen zijn dat u een nieuw product graag wilt
lanceren. Misschien wilt u een opening van een nieuw bedrijf
spectaculair vieren zodat iedereen weet dat u bent begonnen. Kortom,
tijdschriften, kranten en andere media lenen zich vaak uitstekend om
nieuws over uw bedrijf te verspreiden. Zonder dat u er veel
voor hoeft te betalen.
Journalist & persbericht
Een
onderdeel van een PR campagne zou kunnen zijn dat u zich aan
de media presenteert als iemand die zich ontwikkelt binnen uw
vakgebied. Maar een journalist komt nu eenmaal niet altijd op bezoek. U
zou dan een persbericht kunnen laten maken. Het scheelt de redactie
aanzienlijk veel tijd en het is bovendien het mooist wanneer de
journalist haast niets aan een ingezonden artikel hoeft te
veranderen. Het zijn allemaal facetten waarmee de plaatsingskans
verhoogd wordt.
Het
is de bedoeling dat het lijkt alsof het bericht geschreven is
vanuit een redactioneel standpunt. En dat is hét grootste voordeel
van een persbericht ten opzichte van een reclameboodschap. Het is
nu eenmaal geloofwaardiger als een ander 'goed
nieuws' over u of over uw product vertelt
inplaats dat u dit zelf doet zoals bij een reclameboodschap het geval
is.
|